Thursday, May 21, 2009

Siapalah Awak

Walaupun setiap orang itu penting dalam komuniti @ bernegara, tetapi siapakah awak hingga boleh memberi amaran kata dua kepada Perdana Menteri dan Kerajaan Malaysia.

Masing-masing ada mempunyai pendapat dan falsafahnya, tetapi sebagai manusia bernegara seharusnya kelakuan itu menepati bangsa Malaysia. Di sini bumi dipijak, di sini dijunjung. Untuk kedaulatan negara.

Kalau tanpa mempunyai negara, siapakah awak? Mengapa tidak bersyukur kepada tuhan yang menempatkan kita semua dalam sebuah negara seperti Malaysia, mengkabungkan banyak negeri-negeri kecil, mempunyai rakyat dari bermacam keturunan; tamil, tingohua, iban, kadazan, melayu dan lain-lain.

Ganas

Kata dua oleh adik pengurusi pertubuhan haram Hindraf, P. Uthayakumar bukan bunyi yang lucu macam kata lidah pengarang Utusan Malaysia, sebaliknya itu merupakan kataan ganas dan biadabr.

Ganas telah dicetuskan oleh Pertubuhan haram Komunis Malaya diketuai Chen Peng. Ramai orang-orang Melayu mati di Batu Pahat. Malahan DAP juga bertindak ganas banyak kali bermula terpisahnya Singapore dari Malaysia. Maka apakah keturunan Tamil di Malaysia mahu perjuangan ganas itu dieruskan?

Orang tamil terkenal dengan kelakuan ganas di mana-mana dunia. Baru-baru ini pengerusi pengganas Tamil telah tewas, mati kena bunuh di Sri Langka. Kita tidak tahu di tempat-tempat lain seperti Kasmir, Bombay dan Tamil Nadu. Juga Malaysia.

Merampas

Kaum muhajirin dari China dan Tamil yang datang ke Nusantara sudah banyak merampas hak dan ruang hidup. Restoran dengan mamaknya, perniagaan dengan Cina @ Taiwan, kedai kain dengan globe silk store dan kongsinya.

Keturunan Melayu dilokap dan diburu oleh kerajaan apabila Singapore mencapai kemerdekaan dari Malaysia. Melayu dalam PAS ketepi oleh DAP apabila Pakatan Rakyat memerintah Pulau Pinang. Sementara di Selangor Dr Khir Toyo dan rakan-rakan digantung oleh Speaker Dewan Undangan Negeri dari DAP dengan tidak dibayar elaun dan gaji sebagai wakil rakyat.

Ini belum lagi ugutuan dan sindirian keturunan itu dalam perkhidmatan kerajaan. Belum lagi isu pretasi dan kewibawaan dalam jabatan dan agensi-agensi. Malahan beribu dugaan dan halangan dihadapi oleh rakyat asli di bumi sendiri samada di luar bandar dan kota.

Pekerjaan kolar puteh di sektor swasta memang biasa dibanyakkan kerenah untuk menyekat peluang, tetapi keturunan itu lebih mudah pula diberi peluang walaupun bahasanya pelat dan kocar kacir. Malah lebih menyakitkan hati lagi apabila keturunan itu dijadikan bos dengan minda dungu dan lembab; idea di luar logik, tak ikut procedure, tak ikut red tape, tak tau butiran.

Malas Nak Fikir

Tanyalah generasi kini tentang isu serius, jawapanya "malas nak fikir". Ini merupakan reaksi keciwa dan buntu. Mereka disuruh belajar pandai, menghafal serta rajin-rajin, tetapi diluarnya pengangguran, sedangkan rakan dari keturunan lain yang lebih kurang aje belajarnya, menjadi kaya dan pangkat.

Now, bekas-bekas komando tentera Malaysia bangkit? Kenapa mereka marah dan kenapa mereka macam itu? Then, satu pertubuhan Perkasa pun sama! "jangan sampai rakyat lain juga tidak menghormati undang-undang dan kalau ini berlaku maknanya negara kita tidak akan selamat", kata President Perkasa.

“Hindraf ini satu kumpulan kecil rakyat Malaysia yang rasa diri mereka cukup hebat, mereka rasa jika dibakar pun tak hangus, mereka rasa kebal dari segi undang-undang dan mereka buat macam-macam manakala kita majoriti rakyat sedang melihat sahaja". tambah president itu.

No comments: