Sunday, January 18, 2009

Bawah USD$40 Setong

Harga minyak di pasaran dunia mungkin tetap bawah USD$40 ringgit setong akan datang ini, yang mungkin kita di Malaysia akan mendapat balik harga lama petgrol iaitu RM1.05 setilter seperti dahulu. Lepas itu ramai rakyat Malaysia akan berjalan-jalan makan angin, dengan petrol murah.

Negara pengeluar minyak dunia seperti Iran dan Venizuala yang sangat dimusuhi Amerika Syarikat mungkin akan tertekan sedikit ekonominya dengan keadaan harga barang asas seperti makanan dan pakainan yang melabung-lambung.

Begitu juga di Malaysia, walaupun harga minyak turun dan akan rendah lagi, peniaga yang sudah selesa menjual mahal, mereka tetap tidak mahu menurunkan harga makanan dan barang-barang. Contohnya makanan di kedai makan dan restoran.

Keputusan Pilihan Raya Kecil Parlimen K.T.

Dulu Parti Kerajaan Persekutuan tidak pernah kalah dalam pilihan raya kecil, namun sekarang nasib menang kalah, tidak boleh dibuat ramalan.

Seorang prof yang bercakap di TV3 memberi analisis bahawa kekalahan itu disebabkan media bannyak mengampu hingga meluatkan audion hingga rasa simpati kepada calon PAS. Katanya ramai yang datang ke Trengganu menyusahkan UMNO dari membantu, yang menjadikan pondok-pondok parti kelam kabut.

Entahlah ye!

No comments: